Friday 28 October 2011

BOMOH PATAH DALAM KENANGAN.

Allahyarham Hj Jabar bersama isterinya Hjh Wok.

Sekeping gambar yang dipaparkan ini hanyalah sekadar satu coretan kenangan. Mungkin ramai yang masih mengingati suatu ketika dahulu, kampung Jeram Landak lebih dikenali sebagai kampung 'Bomoh Patah'. Ramai dikalangan pengunjung ke kampung Jeram Landak adalah untuk mengubati penyakit yang diakibatkan oleh patah tulang. Allahyarham Haji Jabar Bin Haji Khatib Endol adalah merupakan salah seorang bomoh patah yang terkenal di seluruh Negeri Pahang disekitar tahun 1990an dahulu sebelum beliau meninggal dunia. Kepandaian allahyarham dalam bidang perubatan patah tulang secara tradisional yang diwarisi dari allahyarham bapa beliau juga menyebabkan allahyarham Hj Jabar pernah dilantik sebagai ahli urutan saraf/tulang untuk pasukan SUKMA Negeri Pahang. Sesungguhnya jasa dan pengorbanan allahyarham sentiasa dikenang. Alfatihah.

3 comments:

  1. Assalamualaikum, tiada yg mewarisi arwah DLM bidang urutan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum wr wb. saya ibu sudarti. ingin memberikan kesaksian tentang keberhasilan sy setelah dibantu abah malik, dulu sy tidak percaya tentang hal gaib tapi setelah kenal abah malik masalah sy tuntas hingga akar2nya hutang 1M lunas terbayar, Semua berkat bantuan abah malik sekarang sya sdh buka usaha dan bangun rumah mewah.

      Klik.
      https://ritualpesugihanislami.blogspot.com/2018/11/pesugihan-uang-gaib-mahar-setelah.html

      Delete
  2. Saya pernah berjumpa dengan bomoh patah ini. Menurut Allahyarham ilmu mengubat ini tidak diwarisi, maksudnya tidak diperturunkan. Ilmu ini datang dari mimpi. Itu yang saya faham sewaktu interview Allahyarham sekitar tahun 1999. Wallahuaklam.

    ReplyDelete